fbpx

A Hyundai Ioniq 5 kifordítható kerekeivel könnyű a parkolás

Amikor gyerek voltam, egy Ferrari Testarossát akartam. Tinédzserként azt mondtam volna, hogy James Bond trükkös Aston Martin DB5-öse lenne a választott járművem. Ma már új válaszom van: egy Hyundai Ioniq 5, varázslatos, oldalra forduló kerekekkel.

Mert ha négy oldalra forduló kerék van az autódon, kedves olvasó, izgalmas lehetőségek tárulnak fel.

  • Erőfeszítés nélküli párhuzamos parkolás, mert egyszerűen oldalra csúszhatsz a helyre!
  • Soha többé nem kell tolatni egy parkolóban, mert egyszerűen megfordulhatsz.
  • Soha többé nem kell korrigálnod a parkolást egy szabványos parkolóhelyen — mert az autód hátsó része gyorsabban ki tud csúszni, mint az első, elméletileg mindig tökéletes beállással.
  • Diagonális vezetés akadályok kikerülésére sávváltás nélkül, kanyargás nélkül.

Szkeptikus vagy? Én is az vagyok! De sokkal kevésbé, mint mielőtt kipróbáltam volna a Hyundai Mobis e-Corner rendszerét a 2024-es CES-en.

Nem engedték, hogy vezessek, de az anyósülésen ültem, és figyeltem az egész műveletet. A sofőröm egy érintőképernyős táblagépen megnyomott egy gombot a választott manőverhez: „Crab Driving” az oldalirányú haladáshoz, „Zero Turn” a helyben forgáshoz, „Pivot Turn” a hátul irányított csúszáshoz, és így tovább. A sofőrnek nem kell minden egyes kereket egyenként irányítania, a rendszer számítógép által vezérelt, és a kabinban olyan könnyedén működött, mint kívülről nézve.

Vajon így véletlenül elüthetnél valakit? Ez biztosan lehetőségnek tűnik, de a Hyundai Mobis elképzelése szerint az autók további kamerákat, érzékelőket és akár projektorokat is tartalmaznának, hogy figyelmeztessék a környezetet, hogyan mozog az autód.

A vetítőrendszer villogó nyilakat fest a földre, hogy figyelmeztesse a környezetet, hogy az autód forog.

Ha nem lenne egyértelmű, itt az történik, hogy minden egyes kerék mechanikusan függetlenül működik a többitől. Nincsenek tengelyek, nincs kormányösszekötő rendszer, nincsenek közös motorok — minden kerék saját meghajtómotorral, kormánymotorral, felfüggesztéssel és fékkel rendelkezik. Mindez elektronikusan van összekapcsolva egy kormányrendszerrel, egy számítógép forgatja minden miniatűr kormányművet és forgatja minden egyes kereket a megfelelő mértékben a kívánt forduláshoz.

Az elektromos kormányrendszer saját független felfüggesztéssel.

Mindez azt jelenti, hogy ezt a rendszert soha nem fogod látni egy benzines járművön — kizárólag elektromos járművekhez tervezték, amelyek nem igénylik a tengelyeket, hogy az energia az belső égésű motorból átkerüljön.

De a tengelyeknek még mindig megvan a szerepük. A normál Hyundai Ioniq 5 például még mindig rendelkezik velük, és egy sokkal nagyobb elektromos motort lehet elhelyezni egy tengely körül, mint egy kerékben.

Ez lehet az egyik oka annak, hogy Lee Seung-hwan, a Hyundai Mobis alelnöke és fejlett mérnöki részlegének vezetője szerint nem várható, hogy ezt a technológiát sportautókban lássuk. Beismeri, hogy a rendszer egyik gyengesége a nagy sebesség, hogy nem olyan valami, amit egy 200 vagy 300 kilométer per órás sebességre tervezett autóban találnánk. Valójában azt mondja, hogy eddig csak 80 kilométer per órás sebességig tesztelték.

De azt mondja, még van néhány éve, hogy piacra dobja, és az a reménye, hogy közel kerüljön Dél-Korea jelenlegi maximális autópálya sebességéhez, ami 110 kilométer per óra (68 mph).

Mi a helyzet az akkumulátor élettartamával? A gumiabroncs kopásával? Meglepő módon Lee és társai azt mondják, hogy ezek nem jelentenek nagy gondot — kissé nagyobb futófelületi kopásra számítanak, de azt mondják, hogy „az akkumulátorhasználat általános tartományban van” a további motorok ellenére is.

A nagyobb meglepetés az ár: „Nem gondolom, hogy ennek a rendszernek az ára sokkal magasabb lenne, mint a szokásos rendszeré” — mondja Lee. Nem spekulált számokkal, de sok faggatás után fenntartotta, hogy csak egy kis prémiumot jelentene.

A Hyundai nem kötelezte el magát, hogy maga építi meg ezt az autót. Leányvállalata, a Hyundai Mobis egy autóipari beszállító, amely azt reméli, hogy ezt a technológiát 2026-tól világszerte értékesíteni tudja autógyártóknak. Lee becslése szerint további két-három évbe telne, hogy az utakon láthassuk.

Megkaphatjuk ezt az évtized végéig? Őszintén remélem. Úgy gondolom, hogy sok autógyártónak nehéz lesz szándékosan lassabb autót eladnia egy ilyen rendszerért cserébe — de ez lehetne az oka annak, hogy egy ilyen autót vásároljak.

A Sony Afeela elektromos autója például kifejezetten használhatna valami ilyen nyilvánvalóan kívánatos dolgot.

Fotók és videoklipek: Sean Hollister / The Verge

Érdeklődés

Sales form